BørneMiljøVurdering

Børnemiljøvurdering i KKFO'er

Et godt børnemiljø indebærer f.eks. sikkerhed, sundhed, kulturel og værdimæssig rummelighed for alle børn og en åben og positiv atmosfære i det miljø, indenfor som udenfor, som omgiver barnet i KKFO’en. Samlet kan børnemiljøet vurderes ved at beskrive og vurdere det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. Børnemiljøet udgør både fundamentet for og rammen om børns dagligdag og aktiviteter i deres KKFO og kan sidestilles med de voksnes arbejdsmiljø. På samme måde som et godt miljø kan fremme eller hæmme arbejdsglæde, er børnemiljøet vigtigt for børns relationer, læring, udvikling og leg.

Skriftlig børnemiljøvurdering, beskrivelse af børnemiljøproblemer og handleplan

Kravet om børnemiljøvurdering omfatter alle kommunale, selvejende og private fritidshjem og KKFO’er til børn i skolealderen.

Kravet om børnemiljøvurdering i KKFO’er til børn i skolealderen er knyttet til dagtilbudslovens § 46 og 47. Dagtilbudsloven omfatter alle børn i og stiller krav om en forebyggende og støttende indsats for børn, der har behov for en særlig indsats, herunder børn med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne. Børnemiljøvurderingen skal også beskrive eventuelle problemer i børnenes miljø og indeholde en handleplan. Hver institution udarbejder en skriftlig vurdering af børnemiljøet. KKFO’ens børnemiljøvurdering skal indgå som en del af skolens undervisningsmiljøvurdering.

Alle KKFO’er skal vurdere børnemiljøet

Alle KKFO’er skal udarbejde en skriftlig vurdering af det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø, der omgiver børnene. Børnemiljøvurderingen skal indeholde en beskrivelse og en opfølgende handleplan. Børnemiljøet skal vurderes hvert 2. år. Børnemiljøet skal også vurderes, hvis der sker ændringer, der har betydning for børnemiljøet.

BørneMiljø Vurdering 2022

BørneMiljø Vurdering 2020