Sundbyøster Skoles anti-mobbestrategi
I Københavns Kommune arbejder vi for, at:
- Alle børn har ret til et mobbefrit børneliv i et trygt undervisningsmiljø
- Alle børn skal mødes med respekt
- Alle børn skal have en hverdag med sammenhold & fællesskab
- Alle handler, når de er vidne til mobning
HVAD ER MOBNING?
Mobning er gentagende udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance.
Handlingerne kan godt være forskelligartede og foregå i forskellige rum.
Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt af fællesskabet.
Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik.
Mobning handler ikke om problembørn, men problemer i børnefællesskaber.
Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.
For at undgå mobning skal der opbygges trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.
HVAD ER DIGITAL MOBNING?
Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende punkter:
- Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.
- Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.
- Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk, fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.
For at undgå digital mobning skal der opbygges trygge, tolerante fællesskaber uden for de sociale medier og samtidigt styrke elevernes digitale dannelse, særligt ift. de etiske dilemmaer, de kan støde på, og på fornuftig færdsel i det digitale rum.
MÅLET MED VORES ANTI-MOBBESTRATEGI:
Målet er, at skolen forebygger og reducerer mobning (digitalt og på skolen) i videst mulige omfang og samtidig øger elevernes generelle trivsel og mulighed for deltagelse i trygge læringsfællesskaber.
Det gør skolen ved at:
- Opbygge trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige som en styrke for fællesskabet og skolens læring.
- Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted at være og hjælper hinanden til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever, at de står uden for. Man anerkender og respekterer hinanden, og tager affære, når man oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet.
- Beskytte børn, der er udsatte og tage sig af de bagvedliggende problemer.
- Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de digitale medier.
Målet med anti-mobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel, herunder at der på alle klassetrin arbejdes med veldefinerede og alderssvarende problematikker inden for digital dannelse.
Anti-mobbestrategien skal ses i sammenhæng med skolens værdiregelsæt og skolens øvrige målsætninger og politikker.
FOREBYGGELSE AF MOBNING:
|
HÅNDTERING AF MOBNING
Husk at tiltag ikke skal rettes mod enkeltindivider, men skal rettes mod den destruktive kultur i klassen. Skolen sørger for at have den fornødne viden om, hvordan man forstår mobning og bedst muligt håndterer mobning på skolen.
Håndtering af mobning kan ske via tre trin:
- En analyse af problemet forud for valg af håndteringsstrategi.
- Planlægning af tiltag, herunder med fokus på, om man risikerer at udsætte allerede udsatte elever yderligere.
- Evaluering og opfølgning – hold øje med hvad det er, skolen gør. Der findes ingen ”quick fix”- løsninger på mobning.
Skolen skelner mellem initiativer, der er kortvarige og som har karakter af ”brandslukning”, og initiativer, der imødegår det bagvedliggende problem bag det konkrete tilfælde af mobning. Begge dele er nødvendige.
SÅDAN HÅNDTERER SKOLEN MOBNING |
|
DELTAGERE |
ANSVARLIG |
OPFØLGNING |
|
Klasse/børnegruppe |
Skolen har klasseaftaler om, hvordan man forholder sig til mobning. Skolen opfordrer elever, der er tilskuere til mobning, til at gå til en voksen (en lærer fra klassens team, forældre, AKT-vejleder/inklusionspædagoger eller til børnetelefonen på 116 111) Skolen kommunikerer tydeligt med børn og forældre og involverer dem i arbejdet med at bryde uhensigtsmæssige mønstre og adfærd. Skolen spotter opmærksomhedspunkter i den årlige nationale trivselsmåling, sætter målrettet ind og følger udviklingen. Skolen inddrager ressourcecentret til afdækning af forløb, sparring og indsatser og tilbyder bistand i og uden for skolens regi. Skolen er opmærksom på, at mobning også kan ske på tværs af klasser og årgange. Mobning foregår ikke udelukkende i den enkelte klasse. |
Lærere Pædagoger AKT-vejleder Fagteam Forældre Elever |
Lærere Pædagoger AKT-vejleder Fagteam |
Hele året |
|
De involverede børn |
Skolen lytter til den enkelte elevs oplevelse og anerkender, at alle har ret til at få deres oplevelse taget alvorligt og blive lyttet til. Skolen er opmærksomme på børns forskellige måder at ytre sig. Skolen kommunikerer tydeligt, at fælles ansvar, værdighed og respekt er centrale elementer til at bryde uhensigtsmæssige mønstre. Skolen involverer forældrene til de berørte børn i processen, fx klassen, årgangen eller lignende og informerer hele klassens forældregruppe. Det gøres på en tryg og fornuftig måde. Skolen støtter eleverne i at indgå positivt i klassefællesskabet Skolen er opmærksom på, at mobning aldrig skyldes det enkelte barn, men derimod bunder i problemer i fællesskabet. |
Lærere Pædagoger Forældre Elever |
Lærere Pædagoger AKT-vejleder |
Hele året |
|
De involverede voksne |
Skolen opfordrer forældre, der får kendskab til mobning, til at kontakte barnets lærer. Skolen opfordrer fagpersoner, der får kendskab til mobning, til at kontakte elevernes lærer eller gå til skolens leder for sparring. Skolen opfordrer klassens lærer, der får kendskab til mobning, til at gå til skolelederen for sparring. Skolen opfordrer til konstruktiv og opbyggelig dialog om udfordringer på forældremøder og i andre møderegi. Der tales om håndtering af problemer og ikke om problembørn. Skolen gør det meget tydeligt for både lærere, pædagoger, elever og forældre, hvad man gør, hvis man oplever problemer med mobning, herunder digital mobning. Det indebærer et overblik over, hvem man skal henvende sig til, og hvor man kan få hjælp – både internt og eksternt. Skolen udarbejder en handleplan med konkrete tiltag indenfor 10 arbejdsdage, efter der er konstateret problemer med mobning eller det psykiske undervisningsmiljø. Skolen informerer forældrene om, hvordan og hvor de kan klage over skolelederens afgørelse om eller håndtering af en mobbesag. |
Lærere Pædagoger Forældre |
Lærere Pædagoger AKT-vejleder |
Hele året |
|
FORANKRING
- Ledelsen prioriterer ressourcer og kommunikerer tydeligt skolens forventninger til et trygt og rummeligt børneliv med det formål at styrke elevernes trivsel, læringsmiljø og inklusion, og reducerer omfanget af elevernes fravær på skolen.
- Lærerne har et vedholdende fokus på at strukturere undervisningen, så den styrker klassens positive sociale bånd og bidrager til at opbygge og vedligeholde relationer, der giver tryghed og lyst til at samarbejde.
- Elevrådet er med til at sætte fokus på elevernes trivsel og udbrede kendskabet til skolens anti-mobbestrategi, så alle elever ved, hvad de skal gøre, hvis nogen bliver mobbet. Eleverne inddrages løbende i arbejdet med trivsel på skolen og i arbejdet med anti-mobbestrategien, så eleverne føler ejerskab til strategien og indsatserne mod mobning.
- Eleverne gennemfører den nationale trivselsundersøgelse. Ledelsen og skolebestyrelsen evaluerer effekten af skolens tiltag for trivsel og imod mobning.
- Skolebestyrelsen sikrer revision af anti-mobbestrategien, følger op på den og sørger for at bruge det som et aktivt dokument.
- Alle klasser har trivselsaftaler, som løbende opdateres.
HANDLEPLAN
Der skal udarbejdes en handleplan senest 10 arbejdsdage efter, at der er konstateret problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Handleplanen skal indeholde konkrete tiltag om, hvordan problemerne effektivt bliver stoppet og skal både forholde sig til hele børnegruppen og de direkte involverede parter. Tiltag, der blot forholder sig til de direkte involverede parter, vil ikke nødvendigvis stoppe mobningen og kan reelt medføre en forværring af mobningen. Børnegruppens rummelighed og sammenhold skal styrkes, og nøglepersoner i håndtering af mobning og trivsel skal inddrages, herunder forældre, AKT-vejledere/inklusionspædagoger eller SSP-medarbejdere. Der findes ikke én måde at håndtere mobning på, da det altid vil være afhængigt af den aktuelle situation og børnegruppe. Derfor skal handleplanen udarbejdes på baggrund af det konkrete tilfælde. Foranstaltningerne i handlingsplanen kan være kort- eller langsigtede og kan ligge på skole-, klasse- eller individniveau. Skolen skal selv vurdere, hvilke tiltag der bedst muligt kan løse problemerne i det konkrete tilfælde. Foranstaltninger kan fx være:
- Indførelse af ekstra tilsyn i skolegården.
- Skærpelse af fokus på fælles retningslinjer for god klasseledelse.
- Synlig ledelse med fokus på relationskompetence og inkluderende fællesskaber.
- Afholdelse af en temauge om trivsel/mobning for årgangen/hele skolen.
- Indsættelse af en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer.
- Lade klasserne udarbejde deres egne klasseprincipper for trivsel/at være en god kammerat/adfærd på de sociale medier eller det, eleverne selv finder aktuelt.
- Lave øvelser i klassen, der skaber dialog og refleksion over, hvilke udfordringer og opmærksomhedspunkter, der kan opstå, når man kommunikerer på nettet.
- Igangsættelse af forskellige fællesskabsfremmende aktiviteter i klassen.
- Sætte mobning og klassens trivsel på dagsordenen til forældremøder.
- Afholdelse af individuelle trivselsmøder med hver enkelt elev – eventuelt årligt eller halvårligt.
KLAGEADGANG
Elever og deres forældre har mulighed for at klage over en skolelederens afgørelse vedrørende problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Det kan være, hvis skolen ikke har en anti-mobbestrategi, eller hvis der bliver reageret utilstrækkeligt ved konkrete tilfælde af fx mobning. Der klages først til en central indgang for klager i forvaltningen. Hvis der ikke gives fuldt medhold i klagen, videresendes klagen til Dansk Center for Undervisningsmiljø. Dansk Center for Undervisningsmiljø vil herefter kunne udstede et påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist.
Denne anti-mobbestrategi gælder for skoler, som ikke inden skoleårets begyndelse august 2017 har fastsat en anti-mobbestrategi, og gælder indtil en lokal anti-mobbestrategi bliver fastsat af skolebestyrelsen.