Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Anti-mobbestrategi

Sundbyøster Skoles anti-mobbestrategi

 

I Københavns Kommune arbejder vi for, at:

  • Alle børn har ret til et mobbefrit børneliv i et trygt undervisningsmiljø
  • Alle børn skal mødes med respekt
  • Alle børn skal have en hverdag med sammenhold & fællesskab
  • Alle handler, når de er vidne til mobning


HVAD ER MOBNING?

Mobning er gentagende udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance.

Handlingerne kan godt være forskelligartede og foregå i forskellige rum.

Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt af fællesskabet.

Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik.

Mobning handler ikke om problembørn, men problemer i børnefællesskaber.

 

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.

For at undgå mobning skal der opbygges trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

 

HVAD ER DIGITAL MOBNING?

Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende punkter:

  • Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.
  • Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.
  • Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk, fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

 

For at undgå digital mobning skal der opbygges trygge, tolerante fællesskaber uden for de sociale medier og samtidigt styrke elevernes digitale dannelse, særligt ift. de etiske dilemmaer, de kan støde på, og på fornuftig færdsel i det digitale rum.

 

MÅLET MED VORES ANTI-MOBBESTRATEGI:

Målet er, at skolen forebygger og reducerer mobning (digitalt og på skolen) i videst mulige omfang og samtidig øger elevernes generelle trivsel og mulighed for deltagelse i trygge læringsfællesskaber.

Det gør skolen ved at:

  • Opbygge trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige som en styrke for fællesskabet og skolens læring.
  • Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted at være og hjælper hinanden til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever, at de står uden for. Man anerkender og respekterer hinanden, og tager affære, når man oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet.
  • Beskytte børn, der er udsatte og tage sig af de bagvedliggende problemer.
  • Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de digitale medier.

Målet med anti-mobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel, herunder at der på alle klassetrin arbejdes med veldefinerede og alderssvarende problematikker inden for digital dannelse.

Anti-mobbestrategien skal ses i sammenhæng med skolens værdiregelsæt og skolens øvrige målsætninger og politikker.

 

FOREBYGGELSE AF MOBNING:

SÅDAN FOREBYGGER SKOLEN MOBNING

 

DELTAGERE

ANSVARLIG

TIDSPLAN

Gennem undervisning

Skolen har fokus på læring med afsæt i anerkendelse, respekt og fællesskab, og giver plads til fejl.

Skolen sørger for at have viden om forskning, værktøjer og erfaringer mv. om antimobning både hos lærerne, ledelsen og i ressourcecentret.

Skolen lytter som udgangspunkt til den enkelte elevs oplevelse og er opmærksomme på forskellige børns måder og muligheder for at ytre sig.

Skolen har regler for, hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt over for hinanden, og reglerne er synlige og kendte i klassen, på årgangen og på skolen.

Skolen kommunikerer tydeligt og jævnligt til børn og forældre om klassens trivsel og sikrer et respektfuldt samarbejde med forældre i fælles alliance for at styrke klassernes trivsel.

Skolen har undervisningsforløb om mobning i alle klasser og inddrager materialer og inspiration fra fx Alliancen mod mobning, Mary Fonden, Fri for Mobberi, Destination Trivsel fra Sex & Samfund, Red Barnet og Børns Vilkår. Skolen henter viden og ideer i relevant forskning og hos forskere på området, som fx Helle Rabøl Hansen eller Stine Kaplan Jørgensen. Skolen benytter sig også af ekstern ekspertise og fælles nationale tilbud og arrangementer om trivsel og digital dannelse, som fx

  • Åben Skoles temapakke om digital dannelse.
  • Nationale arrangementer som ”Sikker internet-dag” & ”Uge Sex”.
  • Red Barnets DropMob.
  • Red Barnets: Mobningens ABC.
  • SSP-initiativer om digital dannelse, fx ”Det gode valg”.
  • Eksterne eksperter til fx at klæde hele det pædagogiske personale på i forhold til forståelsen af de unges online ”livsverden” eller til forældresamarbejdet i klasser, som er ramt af problemer med digital mobning og mistrivsel.

 

Skolen har taget stilling til, hvilke fag der har ansvaret for forskellige tematikker og opmærksomhedspunkter inden for digital dannelse, samt hvordan der konkret kan arbejdes med dette i de pågældende fag og i den understøttende undervisning.

Skolen overvejer, hvordan relevante temaer kan indtænkes i fagene og i den understøttende undervisning.

Lærerne videndeler om gode materialer og gode forløb, der fremmer elevernes trivsel og digitale dannelse og organiserer skolens viden om digital dannelse.

Lærerne er opmærksomme på deres sprog, og hvordan de snakker til hinanden, til forældrene, til eleverne og om eleverne.

Lærere

Pædagoger

Ledelsen

Elever

Lærere

Pædagoger

Hele året

I frikvarterer

Skolen har fokus på, at alle elever har gode frikvarterer, og at de mindre elever altid har nogen af lege med, fx med hjælp fra de større elever igennem periodevis legepatruljer/venskabsklasser.

Skolen har synlige og tilstedeværende gårdvagter/tilsyn, så eleverne oplever sig trygge i frikvartererne og kan få hjælp til situationer, der kalder på hjælp fra voksne.

Lærere

Pædagoger

elever

Lærere

Pædagoger

Hele året

Samarbejde ml. skole og KKFO

Der er en tæt kontakt mellem skole og fritidsinstitutionen/klubben om trivselsmæssige udfordringer og samarbejde om løsninger. Der bruges fx klasselogs og ugeplaner til at samarbejde, og der kommunikeres om elevernes trivsel på skolen og i fritidshjemmet i det omfang, mulighederne giver lov til det. Der samarbejdes på tværs af faggrupper om, at:

  • Skabe et solidt fundament af fællesskab i og på tværs af klasser, så børnene møder hinanden med et åbent sind.
  • Løse op for udfordringer, der opstår i samspil mellem børn og mellem børn og voksne.
  • Danne gode og velfungerende klassefællesskaber, når børnene skal starte i skole og forinden har været i et indskolingsforløb i fritidsinstitutionen.

 

Skolen samarbejder tæt med daginstitutionerne i klyngerne om overgangen fra dagtilbud til skole for at sikre, at børnene får den bedste skolestart.

Skolen udvikler et fælles sprog og en fælles viden om mobning mellem lærerne og pædagogerne på skolen og pædagogerne i fritidshjemmet.

Lærere

Pædagoger

Øvrigt pers.

Elever

Lærere

Pædagoger

Øvrigt pers.

Hele året

Eleverne

Skolen inddrager og opfordrer eleverne til, fx igennem elevrådet, at arbejde med klassernes trivsel og skolens antimobbestrategi.

Skolen inddrager eleverne i planlægningen af skolens aktiviteter og indsatser mod mobning.

Skolen opfordrer til lege/aktivitetsgrupper, så alle elever får besøg og selv besøger andre ud fra tanken om, at kendskab giver venskab.

For at styrke elevernes generelle sociale trivsel (herunder digitale trivsel), henvender skolen sig oprigtigt spørgende og nysgerrigt til elever, fx igennem elevrådet, for at få belyst, hvad eleverne finder svært, og hvad de ønsker teamets hjælp til.

Skolen arbejder løbende med digital dannelse for at styrke eleverne i at agere sikkert og hensynsfuldt på de digitale medier.

Elever

Elever

Hele året

På digitale medier

Fra og med skolestart arbejder skolen med digital dannelse om, hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt over for hinanden på de sociale medier. Udover at bruge materiale om digital dannelse i undervisningen, som beskrevet ovenfor, bruges der inspiration fra fx Sikkerchat.dk, Medierådet, Sex & Samfund.

Skolen opfordrer forældrene til at vise interesse for og følge med i børnenes færd på de digitale medier og griber ind over for dårlig omtale af andre og dårlig opførsel, fx ved at bruge Din Digitale Vejviser. Skolen samarbejder med forældrene om elevernes trivsel ved at afholde forældremøder med fokus på digital dannelse.

Skolen har workshops på udvalgte klassetrin med fokus på digitale medier og digital etik samt temamøder på udvalgte klassetrin for børn og forældre om bl.a. digitale veje og vildveje.

Skoleledelsen tager initiativer, som kan udvikle en fælles digital kultur på skolen med implikationer for både undervisere, elever og skoleledelsen. Kulturen tager naturligvis udgangspunkt i skolens værdier og virker rammesættende og retningsgivende for både lærer- og elevudfordringer samt sikrer en ensartet måde at håndtere digital mistrivsel på.

Skolen arbejder med at eksplicitere de særlige forhold og opmærksomhedspunkter, som gør, at digitale problematikker ”stikker af” fra skolens generelle trivselspolitik. Skolens trivselspolitik opdateres, så den tydeligt har et digitalt perspektiv.

Skolen tager aktivt stilling til, hvilke vejledere der har hvilke opgaver i forhold til foregribende og indgribende indsatser i relation til mistrivsel på de digitale medier. Dette indebærer at organisere og beskrive de lokale kommandoveje og de forskellige ansvarsposter.

Lærere

Ledelse

Vejledere

Pædagoger

Forældre

Elever

Lærere

Ledelse

Vejledere

Pædagoger

På møder

Hele året

Samarbejde med forældre

Skolen opfordrer til og forventer, at alle forældre er gode rollemodeller og taler positivt om klassens elever, forældre, lærere og pædagoger.

Skolen opfordrer til og forventer, at alle forældre støtter op om klassens trivsel ved at deltage i forældremøder, temamøder og andre fælles tiltag i klassen.

Skolen opfordrer til og forventer åbenhed omkring udfordringer og et fortroligt rum forældrene imellem.

Skolen har klassens trivsel, herunder trivsel på de digitale medier, som et fast punkt på alle forældremøder.

Skolen har temamøder på bestemte klassetrin for børn og forældre til praktisk håndtering af trivsel og mobning, herunder digital mobning.

Skolen opfordrer til og forventer sociale fest- og fødselsdagsregler, der sikrer, at alle børn eller alle drenge/piger inviteres til arrangementer i klassen, og tilskynder eleverne til at deltage i hinandens arrangementer.

Skolen opfordrer til og forventer, at forældre har et øje på, at deres barn leger bredt i klassen og ikke altid med de samme. Børnene skal hjælpes til at udforske nye relationer.

Skolen er opmærksom på, at forældresamarbejdet er særlig vigtigt for at imødegå digital mobning, da denne form for mobning også foregår efter skoletid. Samarbejdet på tværs af hjem, skole og institution får derfor stor betydning.

Skolen opfordrer til og forventer, at skolebestyrelsen spiller en aktiv rolle i arbejdet med trivslen på skolen.

Lærere

Pædagoger

SKB

Forældre

Lærere

Pædagoger

SKB

Forældre

På møder

Hele året

Særlige arrangementer

Skolen markerer en årlig trivselsdag på skolen, fx Red Barnets initiativ om Skolernes årlige nationale trivselsdag Min Skole – min ven for at markere betydningen af elevernes trivsel. Det sker på tværs af årgange for at øge fokus på elevernes trivsel og inspirere og motivere til fællesskab og samhørighed. Dette kan evt. ske i samarbejde med fritidsinstitutionen og fritidsklubben.

Skolen har evt. en bestemt uge om året, hvor hele skolen sætter fokus på digital dannelse. Alle elever arbejder i deres klasser med digital dannelse, og der etableres særlige arrangementer med eksterne ressourcepersoner.

Skolen sikrer, at skolens ritualer (i forbindelse med fx afgangsklassers sidste skoledag) ikke skaber hverken utryghed eller foragt.

Skolen deltager i nationale arrangementer om digital dannelse, som fx ”Sikker internet-dag” & ”Uge Sex”.

Skolen har særligt fokus på at støtte klassers fællesskab i forbindelse med modtagelse af nye elever, klassesammenlægninger og skolesammenlægninger.

Lærere

Elever

Pædagoger

KKFO

Lærere

Elever

Særlige dage

Hele året

           

 

HÅNDTERING AF MOBNING

Husk at tiltag ikke skal rettes mod enkeltindivider, men skal rettes mod den destruktive kultur i klassen. Skolen sørger for at have den fornødne viden om, hvordan man forstår mobning og bedst muligt håndterer mobning på skolen.

Håndtering af mobning kan ske via tre trin:

  1. En analyse af problemet forud for valg af håndteringsstrategi.
  2. Planlægning af tiltag, herunder med fokus på, om man risikerer at udsætte allerede udsatte elever yderligere.
  3. Evaluering og opfølgning – hold øje med hvad det er, skolen gør. Der findes ingen ”quick fix”- løsninger på mobning.

 

Skolen skelner mellem initiativer, der er kortvarige og som har karakter af ”brandslukning”, og initiativer, der imødegår det bagvedliggende problem bag det konkrete tilfælde af mobning. Begge dele er nødvendige.

SÅDAN HÅNDTERER SKOLEN MOBNING

 

DELTAGERE

ANSVARLIG

OPFØLGNING

Klasse/børnegruppe

Skolen har klasseaftaler om, hvordan man forholder sig til mobning.

Skolen opfordrer elever, der er tilskuere til mobning, til at gå til en voksen (en lærer fra klassens team, forældre, AKT-vejleder/inklusionspædagoger eller til børnetelefonen på 116 111)

Skolen kommunikerer tydeligt med børn og forældre og involverer dem i arbejdet med at bryde uhensigtsmæssige mønstre og adfærd.

Skolen spotter opmærksomhedspunkter i den årlige nationale trivselsmåling, sætter målrettet ind og følger udviklingen.

Skolen inddrager ressourcecentret til afdækning af forløb, sparring og indsatser og tilbyder bistand i og uden for skolens regi.

Skolen er opmærksom på, at mobning også kan ske på tværs af klasser og årgange. Mobning foregår ikke udelukkende i den enkelte klasse.

Lærere

Pædagoger

AKT-vejleder

Fagteam

Forældre

Elever

Lærere

Pædagoger

AKT-vejleder

Fagteam

Hele året

De involverede børn

Skolen lytter til den enkelte elevs oplevelse og anerkender, at alle har ret til at få deres oplevelse taget alvorligt og blive lyttet til. Skolen er opmærksomme på børns forskellige måder at ytre sig.

Skolen kommunikerer tydeligt, at fælles ansvar, værdighed og respekt er centrale elementer til at bryde uhensigtsmæssige mønstre.

Skolen involverer forældrene til de berørte børn i processen, fx klassen, årgangen eller lignende og informerer hele klassens forældregruppe. Det gøres på en tryg og fornuftig måde.

Skolen støtter eleverne i at indgå positivt i klassefællesskabet

Skolen er opmærksom på, at mobning aldrig skyldes det enkelte barn, men derimod bunder i problemer i fællesskabet.

Lærere

Pædagoger

Forældre

Elever

Lærere

Pædagoger

AKT-vejleder

Hele året

De involverede voksne

Skolen opfordrer forældre, der får kendskab til mobning, til at kontakte barnets lærer.

Skolen opfordrer fagpersoner, der får kendskab til mobning, til at kontakte elevernes lærer eller gå til skolens leder for sparring.

Skolen opfordrer klassens lærer, der får kendskab til mobning, til at gå til skolelederen for sparring.

Skolen opfordrer til konstruktiv og opbyggelig dialog om udfordringer på forældremøder og i andre møderegi. Der tales om håndtering af problemer og ikke om problembørn.

Skolen gør det meget tydeligt for både lærere, pædagoger, elever og forældre, hvad man gør, hvis man oplever problemer med mobning, herunder digital mobning. Det indebærer et overblik over, hvem man skal henvende sig til, og hvor man kan få hjælp – både internt og eksternt.

Skolen udarbejder en handleplan med konkrete tiltag indenfor 10 arbejdsdage, efter der er konstateret problemer med mobning eller det psykiske undervisningsmiljø.

Skolen informerer forældrene om, hvordan og hvor de kan klage over skolelederens afgørelse om eller håndtering af en mobbesag.

Lærere

Pædagoger

Forældre

Lærere

Pædagoger

AKT-vejleder

Hele året

           

FORANKRING

  • Ledelsen prioriterer ressourcer og kommunikerer tydeligt skolens forventninger til et trygt og rummeligt børneliv med det formål at styrke elevernes trivsel, læringsmiljø og inklusion, og reducerer omfanget af elevernes fravær på skolen.
  • Lærerne har et vedholdende fokus på at strukturere undervisningen, så den styrker klassens positive sociale bånd og bidrager til at opbygge og vedligeholde relationer, der giver tryghed og lyst til at samarbejde.
  • Elevrådet er med til at sætte fokus på elevernes trivsel og udbrede kendskabet til skolens anti-mobbestrategi, så alle elever ved, hvad de skal gøre, hvis nogen bliver mobbet. Eleverne inddrages løbende i arbejdet med trivsel på skolen og i arbejdet med anti-mobbestrategien, så eleverne føler ejerskab til strategien og indsatserne mod mobning.
  • Eleverne gennemfører den nationale trivselsundersøgelse. Ledelsen og skolebestyrelsen evaluerer effekten af skolens tiltag for trivsel og imod mobning.
  • Skolebestyrelsen sikrer revision af anti-mobbestrategien, følger op på den og sørger for at bruge det som et aktivt dokument.
  • Alle klasser har trivselsaftaler, som løbende opdateres.

 

HANDLEPLAN

Der skal udarbejdes en handleplan senest 10 arbejdsdage efter, at der er konstateret problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Handleplanen skal indeholde konkrete tiltag om, hvordan problemerne effektivt bliver stoppet og skal både forholde sig til hele børnegruppen og de direkte involverede parter. Tiltag, der blot forholder sig til de direkte involverede parter, vil ikke nødvendigvis stoppe mobningen og kan reelt medføre en forværring af mobningen. Børnegruppens rummelighed og sammenhold skal styrkes, og nøglepersoner i håndtering af mobning og trivsel skal inddrages, herunder forældre, AKT-vejledere/inklusionspædagoger eller SSP-medarbejdere. Der findes ikke én måde at håndtere mobning på, da det altid vil være afhængigt af den aktuelle situation og børnegruppe. Derfor skal handleplanen udarbejdes på baggrund af det konkrete tilfælde. Foranstaltningerne i handlingsplanen kan være kort- eller langsigtede og kan ligge på skole-, klasse- eller individniveau. Skolen skal selv vurdere, hvilke tiltag der bedst muligt kan løse problemerne i det konkrete tilfælde. Foranstaltninger kan fx være:

  • Indførelse af ekstra tilsyn i skolegården.
  • Skærpelse af fokus på fælles retningslinjer for god klasseledelse.
  • Synlig ledelse med fokus på relationskompetence og inkluderende fællesskaber.
  • Afholdelse af en temauge om trivsel/mobning for årgangen/hele skolen.
  • Indsættelse af en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer.
  • Lade klasserne udarbejde deres egne klasseprincipper for trivsel/at være en god kammerat/adfærd på de sociale medier eller det, eleverne selv finder aktuelt.
  • Lave øvelser i klassen, der skaber dialog og refleksion over, hvilke udfordringer og opmærksomhedspunkter, der kan opstå, når man kommunikerer på nettet.
  • Igangsættelse af forskellige fællesskabsfremmende aktiviteter i klassen.
  • Sætte mobning og klassens trivsel på dagsordenen til forældremøder.
  • Afholdelse af individuelle trivselsmøder med hver enkelt elev – eventuelt årligt eller halvårligt.

 

KLAGEADGANG

Elever og deres forældre har mulighed for at klage over en skolelederens afgørelse vedrørende problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Det kan være, hvis skolen ikke har en anti-mobbestrategi, eller hvis der bliver reageret utilstrækkeligt ved konkrete tilfælde af fx mobning. Der klages først til en central indgang for klager i forvaltningen. Hvis der ikke gives fuldt medhold i klagen, videresendes klagen til Dansk Center for Undervisningsmiljø. Dansk Center for Undervisningsmiljø vil herefter kunne udstede et påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist.

 

Denne anti-mobbestrategi gælder for skoler, som ikke inden skoleårets begyndelse august 2017 har fastsat en anti-mobbestrategi, og gælder indtil en lokal anti-mobbestrategi bliver fastsat af skolebestyrelsen.