Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsen

 

  • Hvordan organiserer Sundbyøster Skole undervisning, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel?
  • Hvordan gennemfører Sundbyøster Skole klassesammenlægninger, der sikrer nye velfungerende klasser både socialt og fagligt?

  • Hvordan sikrer Sundbyøster Skole, at brug af mobiltelefoner ikke går ud over undervisning, fysisk aktivitet og de sociale relationer?

Det er nogle af de spørgsmål, vi i Skolebestyrelsen beskæftiger os med for at sikre, at alle elever får en god skolegang. Skolebestyrelsen er et samarbejdsorgan, hvor både forældre, elever og skolens personale er repræsenteret. Det er her, forældrene i fællesskab med skolens ledelse, medarbejdere og elever udvikler skolen og KKFO’ en.

Herunder sætter medlemmer af bestyrelsen ord på, hvad de laver i skolebestyrelsen, hvad de synes er spændende, og hvad de oplever, at skolebestyrelsen konkret bidrager med.

I de underliggende faner kan du også læse mere om skolebestyrelsens arbejde, sammensætning mv.

Du er altid velkommen til at tage fat i os, hvis du har forslag til emner, som vi skal drøfte i skolebestyrelsen.

 

Ida Ternström Brinch, mor til Liva i 5. klasse og Alma i 7. klasse på Højdevangen, medlem af skolebestyrelsen siden 2020.

Hvad laver du i skolebestyrelsen?
Jeg har i min tid i skolebestyrelsen været med til at kigge på skolens principper og drøftelser omkring konceptet Skolestærk med en konsulent udefra udover alle de andre bestyrelsesopgaver. 

Hvad synes du er spændende og givende?
Jeg synes, det giver mening, når bestyrelsen får indflydelse på skolen – dog skal vi altid have for øje, at vi sidder der, fordi vi er forældre og ikke grundet øvrige kvalifikationer. Det er rart at vide, hvad der rør sig, og hvad man som bestyrelsesmedlem kan bidrage med, fordi en god skole sker i et samarbejde mellem skole og hjem. Derfor giver det mening, at snitfladen mellem skolen og hjemmet bliver styrket og det kan jeg gøre ved at være medlem at skolebestyrelse fordi jeg på den måde kommer tættere på skolehverdagen.... udfold gerne :-)

Hvad kan være udfordrende?
Hvis man ikke tager helikopterblikket på og husker, at man repræsenterer en samlet forældregruppe, og at der jo altid er vilkårenes og mulighedernes rum.  

Hvordan synes du, at du og skolebestyrelsen konkret har bidraget til at fremme skolens udvikling med blik på elevernes faglighed og trivsel?
Skolestærkforløbet og de principper, som eleverne kan mærke i hverdagen, giver mening, fordi de er med til at rammesætte børnenes hverdag, og fordi det faktisk ofte er noget, vi konkret kan bakke op om hjemmefra. Jeg synes, at begrebet skolestærk går hånd i hånd med livsduelighed; altså at vi ønsker alle, at børnene har det godt i skolen og lærer det, de har brug for – både på kort og på lang sigt.

Hvad er forældrene typisk optaget af?
Deres børns trivsel, stabilitet i lærergruppen og god kommunikation mellem skole/hjem. Alle meget vigtige aspekter af en god skole!

 

Siddharta Baviskar, far til Viggo Manu i 5. klasse, medlem af skolebestyrelsen siden 2015

Hvad laver du i skolebestyrelsen?
Jeg blev medlem, fordi jeg var nysgerrig på, hvordan skolesystemet i Danmark, mere specifikt Sundbyøster Skole, fungerede. Jeg gik i skole i Indien, så der var meget der var nyt for mig. Det danske samfund er meget anderledes, og det gælder også for samfundets blik på børn og unge. Jeg ville også gerne bidrage til, at skolen blev endnu bedre. 

Hvad synes du er spændende og givende?
Det er spændende at få indblik i skolens virke, herunder de forskellige principper, samt at være med til at udforme skolens vision, se den konkretiseret og følge op på, om den bliver realiseret i form af højere trivsel, faglighed og sammenhold blandt eleverne. Det er også givende at være med til ansættelsessamtaler og på den måde sikre, at eleverne bliver undervist af kompetente lærere.

Hvad kan være udfordrende?
At forstå skolens økonomiske rammer kan være svært. Dels fordi det er et kompliceret emne, og fordi budgetterne bliver tit revideret fra centralt hold, dels fordi det som udefrakommende er  svært at vide, hvilke budgetposter der skal ændres på, og om der i så fald er plads til det. Heldigvis får vi i skolebestyrelsen god bistand og vejledning fra ledelsen samt fornuftige svar til de spørgsmål, som vi stiller.  

Hvordan synes du, at du og skolebestyrelsen konkret har bidraget til at fremme skolens udvikling med blik på elevernes faglighed og trivsel?
Vi har bidraget til at fremme skolens udvikling på forskellige måder fx ved udformning af principperne såsom princippet for klassesammenlægning, en årlig øvelse, ved at give feedback på skolens kvalitetsrapport og ved at styrke skole-hjem samarbejde herunder kommunikation mellem lærere og forældre.

 

 

 

Dokumenter

Velkommen i skolebestyrelsen 2020_0.pdf

Shape Created with Sketch.