Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forårsbørn

 

Overgangen fra børnehave til skole og KKFO er et højdepunkt på året for os. Det er her, vi skal præsentere børnene for alt det fantastiske, der venter, når de træder ind i en ny og meget større tilværelse efter at have forladt børnehaveuniverset. Det er her, vi skaber fundamentet for en god og udviklende tid på næste trin i børnenes liv.

Vi har en klar målsætning om at tilbyde et sted, som møder børnenes individuelle behov og sikrer den gode forældrekontakt, og som KKFO-lederen udtrykker det, vil vi gernevære en KKFO, som børnene ikke vil hjem fra om eftermiddagen. 

 

Første dag kl. 9-11

Første dag inviterer KKFO’en på en kop kaffe eller the. Al personalet der skal være fast sammen med børnene i Forårsforløbet vil være til stede, så I sammen med jeres børn har mulighed for at hilse på dem og de andre børn. 

 

Morgenpasning kl. 06:30-08:00 på KKFO´en

Morgenpasning er for de af KKFO’ens børn hvis forældre der ikke har mulighed for at aflevere til skoletid (kl. 8:00). I maj og juni har I ligeledes mulighed for at benytte morgenpasning, hvis I ikke har mulighed for at aflevere kl. 8:00 eller herefter. Der er fast tilknyttet 2 medarbejdere til morgenpasningen – Karin og Zhaneta. 

Der er personale fra Forårsforløbet fra kl. 8:00.

 

Aflevering 

Vi ved at det for nogle børn i starten kan være svært at blive afleveret et nyt sted og vi har derfor fokus på at tilbyde børnene at deltage i simple men hyggelige aktiviteter. Vi har erfaring med at det kan gøre overgangen nemmere, når børnene bliver afleveret til en aktivitet – både for børn og forældre.
Fra kl. 8:00 er der åbent i Krea og Spillecaféen og der vil være en voksen der sidder i ”Hyggekrogen” og læser eller spiller spil.
Kl. 9:00 åbner Tumlesalen og det er også muligt at gå udenfor og lege.
Der er også 2 ”Flyvere” der går rundt og hjælper til hvis der er brug for en ekstra hånd.

 

Afhentning

Vi anbefaler at Forårsbørnene så vidt der er muligt, starter med at have kortere dage på KKFO’en om eftermiddagen. Det er for de fleste børn en stor forandring at komme fra børnehavens små faste rammer til KKFO’ens store løse rammer. Nogle børn falder hurtigt til, mens andre har brug for lidt længere tid. Fælles for dem alle er at det kræver energi at lære noget nyt at kende og vi oplever at børnene er trætte om eftermiddagen.
Hvis I er i tvivl så spørg personalet hvad de oplever i forhold til netop jeres barn.

 

Trivselssamtaler

I slutningen af Forårsforløbet tilbyder vi alle forældre at komme til en kort trivselssamtale. Samtalen vil handle om hvordan vi har oplevet jeres barns opstart og deres trivsel på KKFO’en. 
Hvis der opstår behov for at vi mødes og taler mere uddybende omkring jeres barns trivsel, inviterer vi til en længere samtale.

 

Grupper

Vi har inddelt Forårsbørnene i 4 grupper – med udgangspunkt i de børnehaver børnene kommer fra. Vi prioriterer at børn der kommer ”alene” fra en børnehave, kommer i gruppe sammen.
Når vi er halvvejs i Forårsforløbet laver vi nye grupper. De nye grupper tager udgangspunkt i de erfaringer personalet har gjort sig sammen med jeres børn. Vi har både fokus på børnenes venskaber og på at skabe gode harmoniske grupper. 
Det er vigtigt at vide at de nye grupper ikke er børnenes klasser – klasserne laves i samarbejde med skolen ud fra Skolebestyrelsens princip om dannelse af Børnehaveklasser som findes på skolens hjemmeside. 
De endelige klasser meldes ud i slutningen af Forårsforløbet.
 

Ugeplan

Ud over mange timer med fri leg og tid til “bare at være,” har vi flere vigtige elementer, vi arbejder fast med i vores Forårsforløb med børnene. Vi har lavet et ”skema” for Forårsforløbet – for at sikre vi kommer omkring alt det vi gerne vil, men også for at skabe en genkendelig struktur for børnene.


Ugeplan

10’er-mad

Vi anbefaler at børnene har formiddagsmad med (10´er-mad). Det er et tilbud for børnene at spise formiddagsmad – personalet opfordrer i tidsrummet fra kl. 9-10 børnene til at spise deres 10’er-mad.

 

Eventyr - Introduktion til KKFO’en

Vi vil gerne arbejde med et overordnet tema for alle vores aktiviteter. Uanset om det er leg, sang og bevægelse eller eventyr og læsning. 
Når vi bevidst arbejder med et fælles tema på den måde, opnår vi et særligt fællesskab, hvor vi er sammen om at løse en opgave, der ikke har noget med vores indbyrdes relationer at gøre. Fordybelsen og det samspil, der er nødvendigt for at løse opgaven, bringer børnene tættere sammen og bidrager samtidig til at styrke relationen mellem børn og pædagoger.  
Eventyr fungerer særlig godt som tema, da børnene kommer rundt til alle vores forskellige zoner gennem temaet, og på den måde oplever de rammer og retningslinjer for hvert enkelt område på en indirekte måde, hvor der ikke bliver løftet pegefingre. Hele forløbet tjener på den måde samtidig som én lang introduktion til, hvordan vi alle sammen fungerer på KKFO’en.

 

FFM - Fri For Mobberi 

Vi arbejder med konceptet Fri For Mobberi, som I nok allerede kender fra børnehaven. Forårsbørnene vil også hos os møde bl.a.samtaletavler, der er et redskab til at træne de sociale spilleregler og forskellige lege/aktiviteter, der har fokus på at styrke fællesskabet og rummelighed.
Vi har en ambition om at give jeres børn den bedste start på skolelivet, derfor fylder forberedelsen på endnu et nyt kapitel for børnene også noget hos os. Vi træner situationer og færdigheder med børnene, så de i vores trygge rammer får en rolig indføring i, hvad det vil sige at være skoleelev. 
Når børnene har FFM (Fri For Mobberi) benytter vi et klasselokale, for at give børnene lov til at prøve at sidde ved et skolebord og vi hjælper dem med at lære nogle helt simple håndtegn, som de skal bruge i undervisningen til at signalere, at de vil sige noget, at de skal på toilettet, at de gerne vil ud at drikke vand, eller at de ville have svaret det samme, hvis de var blevet spurgt i en given situation.

 

Frokost

Jeres børn skal have madpakke til frokost og drikkedunk med hver dag. 
Madpakken opbevares på barnets plads i garderoben til det er frokosttid. Der er ikke mulighed for at opbevare madpakker i køleskab.

 

KKFO-leg

Alle formiddage i Forårsforløbet starter med KKFO-leg. Her har børnene mulighed for at lege selv eller at deltage i en af de voksenstyrede aktiviteter der foregår i rummene på KKFO’en.

 

Legestationer

Om onsdagen har vi Legestationer udenfor. Her har børnene mulighed for selv at vælge hvilken af de tilbudte aktiviteter de vil deltage i. Det er også en mulighed for at børnene kan være sammen på tværs af grupperne og danne relationer med andre børn i Forårsforløbet.

 

Morgensamling

Mandag, onsdag og torsdag holder vi morgensamling. Her øver vi os i at kunne sidde roligt i en stor gruppe mens vi synger forskellige sange. Hvis der er nogen der har fødselsdag, er det også her vi synger fødselsdagssang.

 

PædIdræt – Pædagogisk Idræt

Vi har stor fokus på, at børnene får en hverdag hos os, hvor det er naturligt at være aktiv og i bevægelse, derfor arbejder vi med pædagogisk idræt. Vi har f.eks. tænkt bevægelse og aktivitet ind i mange af vores fysiske rammer, så det aktive bliver integreret i børnenes hverdag på en naturlig måde. 
Vi arbejder bevidst med elementer af struktureret leg for Forårsbørnene, både når vi er inde, og når vi er ude. Vi introducerer en række lege, som passer til børnenes niveau; både nye lege, og lege som børnene allerede kender fra børnehaven. Når vi er ude, leger vi f.eks. Hr. Løve, Alle mine kyllinger, og Ståtrold. Vi træner koordinering med bold/hånd/øje, og vi er opmærksomme på, at spænding og samarbejde indgår i legen. Det samme gælder, når vi går indendørs og f.eks. leger Kims leg, Bjørnen sover og Tag den ring. Det er lege, som bl.a. styrker hukommelsen og selvregulering hos børnene i forhold til fællesskabet.

 

Turdag

Hver fredag går grupperne på tur ud af huset for at udforske vores nærområde og give børnene kendskab til de lokale faciliteter. Børnene får en sjov og aktiv oplevelse ved at komme ud og opleve verden sammen med kammerater og voksne fra KKFO’en, og samtidig træner vi trafiksikkerhed og kendskabet til de normer og regler, der findes uden for hjem og institution.

 

Udeleg 

Mandag og torsdag efter frokost er børnene udenfor i ca. 30 minutter. Det sikrer at børnene får lidt frisk luft midt på dagen og samtidig er der en mulighed for at træne de overgange børnene vil møde når de begynder i skole og skal ud og holde frikvarter.
Tirsdag holder Forårspersonalet møde og det er derfor KKFO-personalet der er sammen med Forårsbørnene når de har Udeleg efter frokost og til KKFO’en åbner.

I kan fra 1. maj 2023 se ugeplan for de enkelte grupper på Aula/MeeBook
 

Dokumenter

Forårsforløb.pdf

Shape Created with Sketch.

Velkomstmøde forårsbørn 2023.pdf

Shape Created with Sketch.