Sundbyøster Skoles sorgplan

(OM)Sorgsplan for Sundbyøster Skole

Dette materiale indeholder redskaber, som kan bruges når "det, der ikke må ske, sker".

Materialet udgør derfor Sundbyøster skoles handlingsplan for sorg- og krisearbejde.

Hovedparten handler om, hvordan vi forholder os over for børnene, når en traumatisk hændelse sker, men materialet handler også om, hvad vi gør, hvis en ansat dør.

Rammerne, som er skitseret, må tilpasses både den enkelte klasse, den enkelte lærer og det enkelte indtrufne tilfælde.

Bagest i dokumentet er der en henvisning til litteratur, musik o.a., som kan benyttes. I en tung og vanskelig situation kan det være godt at have let tilgængeligt stof.

Vi har samlet et udvalg af hjælpemidler, som er tænkt anvendt såvel af personalet som af elever. Disse opbevares i en speciel kasse - vores beredskabskasse - sammen med flere eksemplarer af sorgplanen. Her findes også Cd'ere med dæmpet musik og nogle meget anvendelige bøger - litteratur og lyrik.

Kassen står og skal blive stående på biblioteket, der sørger for at holde indholdet af kassen intakt.

Nogle ord om emnet.

• Når børn mister eller er udsat for andre alvorlige hændelser, påhviler det de voksne, der har daglig omgang med barnet, at tage hånd om situationen.
  • Det værste du kan gøre er ingenting at gøre.
  • Det bedste er, at den lærer, der har mest kontakt med barnet, påtager sig opgaven.
  • Det næstbedste er, hvis læreren giver opgaven videre til én som føler sig rustet til at påtage sig den.
  • Åbenhed omkring det skete er den bedste støtte.
  • Husk, at efter begravelsen er sorgen stadig lige nærværende.

Som menneske kan man føle sig utilstrækkelig ved mødet med børn eller voksne, som har oplevet et alvorligt tab. Man vil sikkert også selv være berørt af det skete, - og med god grund. Man kan ikke ændre det skete eller erstatte den mistede.

Som lærer er du en af de voksne uden for familien, som barnet sikkert har et nært forhold til. Det er derfor din opgave at være til støtte for barnet i dets sorg ved at være den, som hjælper barnet med at få bearbejdet sorgen. Grundlaget er fortsat de daglige opgaver og rutiner. Samtidig er du hele tiden opmærksom på barnet og viser, at du er parat til en snak, hvis det udtrykker behov for det.

Husk: Man kan ikke gøre personen ked af det, det er personen i forvejen.

Barnets sorg skal respekteres, og ud fra dit kendskab til barnet og efter samråd med hjemmet, vurderes tidsperspektivet og omfanget af eventuelle særlige hensyn, der skal tages.

Det er vigtigt, at du som voksen tør tage initiativet i forhold til barnet. Som barnets lærer er du "isbryderen", for barnet vil gerne selv tale om det skete.

Et typisk symptom på, at barnet har brug for dig som voksen er, når du bemærker, at barnet isolerer sig - trækker sig ind i sig selv.

Traumatiske hændelser er forskellige og påvirker forskelligt. Derfor findes der ingen færdige anvisninger. Men der lægges op til, at alle medarbejdere bliver i stand til at hjælpe med situationsfornemmelse og med handlekraft.

I det vedhæftede dokument kan hele Sorgplanen læses

Sorgplan Sundbyøster Skole.pdf

Shape Created with Sketch.