Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Stærkt samarbejde

Stærkt samarbejde mellem børnehave/skole/KKFO:

 

Hvordan sikrer vi, at børn oleever en tryg overgang, når de stopper i børnehave og skal i skole?

Vi er i tæt dialog omkring de aktiviteter, som kan videreføres til fra børnehave til skole/KKFO. Genkendelse af aktiviteter hos børnene skaber tryghed. Børnene kan tilgå aktiviteten som en velkendt form. Herved frisætter vi energi til fokus på den sociale udvikling og minimerer usikkerheden i overgangen, som i sig selv kan føles som et stort skift.

Det kan være en stor forandring, når børn vinker farvel til børnehaven for at skulle starte i skolen. Man har derfor udviklet en brobygningskanon med 7 temaer, som alle børnehaver, KKFO og børnehaveklasser skal arbejde med.

En fælles brobygningskanon, sikrer at alle børn oplever genkendelige aktiviteter og lege.

 

De 7 temaer er:

  1. Fri for mobberi:
    • Der arbejdes med fællesskaber, mentalisering og kommunikationsformer
    • Der udarbejdes sociale spilleregler af børn i fællesdialog
    • Ovenstående kan bruges som fælles referenceramme til dialogen i konflikthåndtering. Der arbejdes med massageprogram, da den man rør ved, slår man ikke
  2. Sang og bevægelse:
    • ”Hoved, skulder, knæ og tå” og ”Et skridt til højre”
    • Fællesskab, rundkreds, kropsbevisthed, tempo og selvregulering
  3. Lege (udendørs):
    • ”Hr. Løve”, ”Alle mine kyllinger” og ”Stå-trold”
    • Tal, krop, spænding, løb og samarbejde. Koordinering med bold/hånd/øje. Vi arbejder med regellege og samarbejde
  4. Lege (indendørs):
    • ”Kims leg”, ”Bjørnen sover”, og ”Tag den ring”
    • Vi styrker hukommelsen og selvregulering ift. fællesskabet
  5. Eventyr:
    • ”De 3 bukke bruse”
    • Simple eventyr, som kan genfortælles af alle 3-6 årige. Det spilles som bordteater først af voksne, derefter af børn. Leges og udbygges
    • Vi øver hukommelse, drama og empati ved at sætte sig ind i de forskellige følelser. Styrker kropsbevistheden ved at udtrykke følelser og stemninger via krop og tonalitet. Dette er en del af et større sprogarbejde, hvor der øves forholdsord, størrelser samt historiefortælling, som noget der samler børn
  6. Ture:
    • Ud af huset i nærområdet.
    • Kendskab til lokale faciliteter
    • At opleve verden med sit fællesskab og samle oplevelser sammen
    • Kende normer og regler udenfor hjem og institution
    • Trafiksikkerhed
    • Tegne oplevelsen for at gøre indtryk til udtryk
    • Voksne hjælper med skriftliggørelsen af oplevelsen og skriver notater til tegninger/oplevelsen
    • Dette styrker hukommelse, fordybelsen og mange oplever et flow i arbejdet.
    • Tegninger gemmes som en del af vores fælles historie og kan understøtte den verbale genfortælling
  7. Læsning:
    • ”Vitello” som identifikation til den lidt frække dreng med alle ideerne. En fryd at læse om grænser, der overskrides og spænding i, hvorledes han lander sine påfund
    • Dialogisk læsning som dagligt sprogarbejde
    • ”Shared substained thinking” (Brenda Taggert), Grib børnene, der hvor de er, og udfold deres perspektiver,
    • Herved øver vi mentaliseringsevnen og fællesskabets præmisser.