Skolens ordensregler og værdigrundlag
Formål
Et godt arbejds- og læringsmiljø for alle er en forudsætning for, at vi kan udvikle os og trives på bedste vis. Formålet med ordensreglerne er således til for at skabe de bedste rammer for elevernes- og de ansattes trivsel og læring og for elevernes og de ansattes undervisnings- og arbejdsmiljø.
Værdigrundlag
Ordensreglerne er med til at skabe forudsætningerne for et godt miljø både i de enkelte klasser og på skolen som helhed. Det skal i høj grad bygge på gensidig respekt og tillid samt et fælles ansvar, hvilket skal medvirke til at skabe størst mulig tryghed for alle.
Ordensreglerne bygger desuden på de værdier, der kommer til udtryk i Folkeskoleloven, skolens værdigrundlag samt af de anvisninger, der er beskrevet i Undervisningsministeriets bekendtgørelse om ”Foranstaltninger til fremme af god orden i folkeskolen.
Din adfærd skal være hensynsfuld i forhold til fællesskabet og i overensstemmelse med skolens værdier og alle skal følge de anvisninger der gives, opføre sig ordentligt, lade den sunde fornuft råde og behandle andre, som man selv gerne vil behandles.
Ordensregler er en konkretisering af, hvad man må. Det betyder derfor at:
- Alle møder til tiden og er forberedt til undervisningen.
- Alle deltager aktivt i undervisningen, hvilket indebærer, at lektierne er læst, og man er i stand til at følge en skoledag. Eleverne medbringer en sund madpakke, der er tilpasset skoledagens længde.
- Vi behandler hinanden ordentligt og med respekt for hinandens grænser. Vi hverken slår, sparker, truer mv. fysisk som psykisk – herunder også i forhold til subtil krænkende adfærd.
- Vi accepterer ikke mobning. Vi arbejder bevidst på at fremme elevernes trivsel og dermed mindske risikoen for at mobning opstår. Vi griber ind, hvis mobning opstår (se retningslinjerne)
- Medarbejdernes anvisninger skal altid følges, når eleverne befinder sig på skolens område.
- Vi lytter til hinanden i forsøget på bedre at forstå den andens hensigter – vi giver plads til forskellighed.
- Vi behandler skolens- de ansattes og elevernes ejendele samt skolens bygninger og inventar ordentligt.
- Taskebøger skal være forsvarligt bundet ind gennem hele skoleåret.
- Alle rydder op og lægger på plads efter sig selv, og der er dukseordning i alle klasser. Duksene samarbejder med lærerne om at løse diverse opgaver.
- I skoletiden er alle elever på skolens område og må ikke forlade dette uden en lærers-, eller kontorets tilladelse.
- I tilfælde af, at man bliver syg i løbet af dagen, kontaktes klassens lærer, som sørger for videre kontakt til kontoret. Er det nødvendigt med en hjemsendelse, sørger kontoret for kontakt og aftale med hjemmet.
- Alle har frihed til selv at bestemme deres påklædning (herunder hovedbeklædning), så længe, at den ikke hindrer eller forstyrrer kommunikationen. I idrætstimerne er alle omklædte til idrætstøj og alle går i bad efterfølgende.
- Frikvartererne tilbringer eleverne som udgangspunkt udendørs. I særlige tilfælde kan kontoret eller den enkelte lærer dispensere fra dette.
- Eleverne må spille bold i boldburet, på Panna-banerne og på græsset ved KKFO-en.
- Elevernes cykel og løbehjul skal anbringes på de anviste pladser i udeområdet og må bruges som transport til og fra skole.
- Eleverne har selv ansvaret for de ting, som de medbringer i skolen.
- Vi anbefaler, at eleverne ikke tager penge og værdigenstande med i skole.
Skolen har desuden tydeliggjorte principper for følgende:
- Anti-mobbestrategi
- Mad og drikke på skolen
- Rygning
- Snevejrsregler
- Brug af mobiltelefoner
- Brug af skolens devices
Hvad skolen gør, når regler for god ro og orden ikke overholdes
For at sikre alle børn på skolen et trygt miljø, er det af og til nødvendigt at tydeliggøre skolens forventninger overfor enkelte børn og grupper af børn. Brugen af sanktioner skal ses som et middel til at fremme en mere hensigtsmæssig adfærd – ikke som en isoleret straf, og både eleven og dennes forældre inddrages i samtaler i forbindelse med brug af sanktioner. Vi skelner i denne forbindelse mellem egentlige sanktioner og forholdsregler som træffes i det daglige af lærere og pædagoger, som f.eks. at barnet bliver bedt om at forlade en aktivitet for en kortere tid.
Lovgrundlaget for skolens brug af sanktioner er Undervisningsministeriets bekendtgørelse om fremme af god orden i Folkeskolen - Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen (retsinformation.dk).
Lokale principper
Alle beslutninger om at reagere på en uhensigtsmæssig adfærd skal træffes på baggrund af en samlet vurdering af situationen. Der skal være et rimeligt forhold mellem forseelsen og den reaktion der sættes ind med, og der skal tages hensyn til elevens alder, forseelsens grovhed, eventuelle gentagelser, forudgående samtaler mv. Beslutninger om at iværksætte egentlige sanktioner overfor en elev træffes af skolens ledelse. Dele af denne beføjelse kan delegeres til elevens lærere og pædagoger. Hvis en elev ikke efterkommer skolens normer for god adfærd, kan følgende bl.a. tages i anvendelse af teamet:
- Eleven kommer midlertidigt over i en anden klasse indenfor teamets rammer og deltager i undervisningen der. Dette bruges af teamet, hvor eleven har brug for et skift for at få udbytte af undervisningen.
- Eleven bliver bedt om at forlade klassen for en kort stund. Læreren giver eleven besked om hvor han/hun skal være og hvordan han/hun skal forholde sig.
Ved behov for gentagen brug af særlige forholdsregler i det daglige, kontakter lærerne forældrene for at drøfte elevens situation og udarbejde handleplan, evt. i samarbejde med ledelsen.
Teamet kan desuden aftale følgende med ledelsen:
- Eleven udelukkes fra aktiviteter som f.eks. ekskursioner, hvis elevens adfærd ikke har været acceptabel i lignende situationer. Forældrene orienteres om at eleven ikke deltager eller har deltaget i den pågældende aktivitet. Eleven deltager i stedet i undervisningen i en parallelklasse eller på et andet klassetrin. Hvis en elev ikke kan deltage i en ekskursion, skal elev og forældre orienteres på forhånd.
- Eleven kommer til en samtale med en leder. Eleven følges til kontoret, og læreren/pædagoger deltager om muligt i samtalen. Det aftales mellem lærer/pædagog og leder hvordan eleven kommer tilbage til undervisningen.
Skolens ledelse kan efter samråd med teamet tage følgende i anvendelse:
- Eleven sendes hjem fra skole for resten af dagen og møder sammen med forældrene til samtale efter aftale med lærer eller leder.
- I særligt grove eller gentagne tilfælde af vold, hærværk eller anden grænseoverskridende adfærd kan en elev udelukkes fra undervisningen i op til en uge. Dette følges op af samtaler med elev, forældre og evt. andre der er involveret. Ofte vil sagen blive fulgt op af et videre forløb med inddragelse af PPR.
Inddragelse af PPR og sociale myndigheder
Elever som ikke kan efterleve skolens regler og normer for god opførsel, er ofte elever som har vanskeligheder af social, familiemæssig og/eller emotionel karakter. Lærere og ledelse har pligt til at undersøge dette i samtalerne med barn og forældre. PPR, skolesocialrådgiver og evt. de sociale myndigheder inddrages, hvis det vurderes at adfærden skyldes sådanne vanskeligheder.
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen (retsinformation.dk)