Fællesskab og deltagelsesmuligheder

På KKFO’en er vi optaget af skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i KKFO’ens mange fællesskaber, fordi det at indgå i ligeværdige fællesskaber har stor betydning for børns sociale og faglige læring, trivsel og udvikling. Det er i samspillet med andre børn og voksne, at udviklingsmulighederne findes. Børn har behov for at opleve, at de hører til, at de bidrager og deltager i fællesskabet – både de faglige og de sociale fællesskaber. Et inkluderende miljø er kendetegnet ved børnenes ligeværdige, men forskellige deltagelse. Alle skal have mulighed for at bidrage reelt og betydningsfuldt – også hvis deltagelsesmulighederne ligger i periferien af fællesskabet.

På KKFO’en arbejder vi med interessefælleskaber mellem børnene i vores Aktivitetsperioder og gennem vores daglige udbud af forskellige aktiviteter. Aktiviteter kan være et redskab til at skabe fællesskaber på tværs af klasser, køn, alder mm. og vi oplever at det fællesskab, der skabes omkring aktiviteten, senere kan åbne muligheden for at indgå i andre fællesskaber på egen hånd. Derudover kan aktiviteter anvendes som redskab til at fremhæve og understøtte det, det enkelte barn kan og er god til - noget som alle børn kan vokse, lære og udvikle sig positivt af.
Aktiviteterne og særligt Aktivitetsperioderne er et oplagt rum for børnene at træne deres sociale færdigheder i - sammen med en fast voksen, hvilket kan være med til at styrke børnenes deltagelsesmuligheder i børnefællesskaberne.

KKFO’ens Flyverteam arbejder med børnenes deltagelsesmuligheder ved at være nysgerrig på, i hvilke situationer de enkelte børn er aktivt deltagende og hvor de oplever at deres deltagelsesmuligheder er begrænsede.

Flyverteamet har en fast arbejdsgang og mødes hver uge til sparring. Her opdateres Flyveroversigten ud fra de konkret oplevede erfaringer der er gjort og dokumenteret i den foregående uge – på denne måde forsøger vi aktivt at sikre at vores beskrivelser af børnene er så aktuelle som muligt.

Flyverteamet arbejder med udgangspunkt i at ”Børn gør det godt, hvis de kan” og derfor er indsatserne som udgangspunkt rettet mod det strukturelle omkring børnene. Hvad er der mulighed for at tilpasse så barnet kan opleve øgede deltagelsesmuligheder?

Som udgangspunkt er der hver dag 2-3  medarbejdere der er Flyvere - de har røde veste på så de er synlige både for børn og forældre.